fbpx

Online marketing a vendéglátásban

Ez a poszt azoknak szól, akik még most ismerkednek az online marketing alapjaival. Nem profiknak, nem olyanoknak, akik már tisztában vannak a fogalmakkal és semmiképpen nem azoknak, akik szeretik, ha egy poszt tele van szakszavakkal.

Először is rögtön az elején tisztázni szeretnék pár dolgot. Vannak olyan tévhitek, amelyek makacsul élnek a köztudatban.

Ilyenek például:

Egy étteremnek nincs szüksége weboldalra.
Mindegy milyen a weboldal az úgyis csak egy szükséges rossz, a kutya nem nézi meg.
Nincs szükség fizetett hirdetésekre csak megosztom a Facebookon az ismerősök között és már dől is a pénz.
Az Adwords vagy a Facebook hirdetés nagyon egyszerű egy gyerek is be tudja állítani, ezért nagyon felesleges valakinek fizetni.
Az informatikus majd tudja, mit kell csinálni, ha online marketingről van szó.
Az online marketing a nagy multik fegyvere
Az online marketing túl olcsó vagy éppen túl drága.
Az online marketing egyszerű.
És még rengeteg minden, de gondolom ezekkel már te is találkoztál, sőt néhány ponttal egyetértesz.

El kell, hogy keserítsek mindenkit. 2018-ban ha egy étteremnek nincs weboldala vagy nem használja ki az online marketingben rejlő lehetőségeket, akkor rengeteg bevételtől esik el.

Ebben a posztban nem ezeket a hiedelmeket szeretnénk eloszlatni, hanem szeretnék bemutatni 5 pontot, ami talán más megvilágításába helyezi ezt a “misztikus ” témát

1 Teljesen átalakult a marketing az internet és a social média elterjedése óta.

Régen, ha valaki kimondta azt a szót, hogy marketing, akkor az emberek a TV, újság vagy rádióhirdetésre, szórólapra, gondoltak, és nagyjából ez is volt a helyzet. Ebben az időben a szórólapon kívül egy étteremnek nem volt túl sok lehetősége arra, hogy marketingtevékenységet tudjon folytatni.

Majd eljött az online kánaán

Bármilyen hihetetlennek tűnik, de az online marketing csak pár éves múltra tekint vissza. Gondolj bele a Facebook is csak 14 éve létezik (2018-ben írom ezt a posztot) Magyarországon pedig körülbelül 8 éve kezdett elterjedni. 10 éve még okostelefonok sem voltak Magyarországon (tudom az első Iphone 2007-es, de nem hiszem, hogy túl sok létezett volna belőle akkoriban hazánkban).

Az éttermek nagy része pár éve kezdte el kihasználni a social médiában rejlő lehetőségeket. Mára ez annyira elterjedt, hogy aki nem használja ki a Facebook, Instagram, Tripadvisor adta lehetőségeket, az gyakorlatilag akkora hátrányba kerül a konkurenciával szemben, hogy az már a vállalkozása sikerességét is befolyásolhatja.

Ma tévézés közben, buszon utazva, a munkahelyen, reggel és este is kezünkben van a mobiltelefon, folyamatosan online vagyunk. Márpedig egy étterem hirdetéseinek, posztjaink is ott kell lennie, ahol a leendő vendégei vannak.

Ez is tisztán mutatja, hogy a világ változik, és ha egy vállalkozás nem követi ezeket a változásokat, akkor egyszerűen lemarad.

Persze az online marketing nem csak a social médiáról szól, hiszen az csak egy pici szelete a nagy egésznek, de egy étterem szempontjából mindenképpen az egyik legfontosabb.

2 A tömegmédia és a drága hirdetések már a múlté

Talán ez egy kicsit erős kijelentés 2018-ban, de azt gondolom, ha ma még nem is feltétlen igaz 100%-ban ez az állítás, csak idő kérdése és az lesz. Ahogy a társadalom változik úgy marketingpiac is teljesen átalakul. Régen a marketing egyet jelentett a tömegmédiával. Mivel pár TV adó volt és újságból sem akadt 100 féle, így a hirdetések is rettenetesen drágák voltak.

Ez valamiért meg is maradt a vállalkozók tudatában, sokan még mindig úgy gondolják, hogy a marketing drága és csak a nagyok játéka. Szerencsére ez ma már nem így van, hiszen az online média adta lehetőségek sokkal olcsóbbá tették az egész szektort, így akár a legkisebb, induló vállalkozás is megengedheti magának, sőt kötelező számára.

3 Nagyon sok lehetőséged van az online marketingben

Az online marketing egyik előnye, hogy “olcsó”. Persze lehet nagyon drága is, ha rosszul csinálod, de ha valaki jól csinálja, akkor lényegesen olcsóbb, mint a tömegmédia.

Sokkal több lehetőség van az interneten arra, hogy reklámozni tudd az éttermed.
Szerezhetsz Facebook és Instagram követőket, írhatsz blogot.
Hirdethetsz az Adwordsben a Facebookon az Instagramon.
Lehet, egy jól optimalizált weboldalad ezáltal, megjelenhetsz a Google találatai között.
Ha van Google cégem fiókod, akkor megjelenhetsz a Google térképén is.
Használhatsz influencereket, együttműködhetsz éttermes blogokkal stb….

Ezeket a lehetőségeket, egy modern étterem egytől egyig használja. Hiába csinálsz te sokkal jobb ételt, hiába zseniálisabb a kiszolgálás az éttermedben, azok a konkurenciáid, akik a fenti lehetőségeket jól használják, garantáltan sikeresebbek lesznek nálad. Sajnos vagy sem 2018-ban az már nemelég ha csak jól főzöl.

4 Sokkal célzottabban lehet hirdetni az interneten

Az online marketing másik előnye, hogy könnyen lehet szegmentálni.

De mit is jelent ez pontosan:
Régen, ha valamit hirdetni szerettél volna, akkor elkészítettél egy TV vagy rádió reklámot, amit leadtak az adók. Ezzel az a legnagyobb baj -azt leszámítva, hogy marha drága- hogy nem csak azok látták, akiknek szántad (akik a Te célcsoportod), hanem olyanok is akiknek ezek a reklámok csak zavarók voltak.

Az online marketingben ez teljesen máshogy működik. Tűélesen be tudod azonosítani a célcsoportod, és csak azoknak fognak a hirdetések megjelenni, akiknek vonzó lehet az ajánlatod.
Például, ha van egy éttermed az V. kerületben, akkor teljesen felesleges azt Győrben reklámozni, hiszen minimális az esélye annak, hogy majd onnan lesznek vendégeid.
A hirdetés feladásánál, beállíthatod, hogy csak azok lássák a reklámod, akik egy adott sugarú körben tartózkodnak.
Ha te csak egészséges ételeket készítesz, akkor beállíthatod, hogy azok lássák a hirdetésed, akik mondjuk, követik Shobert Norbit.
Ha te főleg rendezvényeket szeretnél csinálni, akkor a nagy cégek döntéshozóit is meg tudod célozni.
És még végeláthatatlan lehetőségek vannak. Csak a Facebookon több száz opció közül választhatsz.

5 Kapcsolat az emberekkel

Ma már nem csak te tudod elérni az embereket, hanem Ők is kapcsolatba tudnak lépni veled. Azáltal, hogy kétirányú lett a kommunikáció, sokkal könnyebben lehet elkötelezett “rajongókat” szerezni. Lehetnek követőid a Facebookon az Instagramon, a blogodon. Üzenhetnek a messengeren  keresztül, kitölthetnek egy űrlapot a weboldaladon és még sorolhatnám reggelig a lehetőségeket.

Ha érdekeseket írsz, akkor az emberek elolvassák az írásaidat, hozzászólnak posztjaidhoz, megosztják azokat, ajánlásokat adnak, értékelnek. A vendégeid értékelése vagy ajánlása, által sokkal hitelesebb lesz az éttermed

 

Persze az online marketing ennél a pár pontnál, sokkal összetettebb bonyolultabb feladat. Minden vállalkozásnál egyedileg kell meghatározni a szükséges feladatokat. Ha neked Szegeden van egy Halászcsárdád, akkor teljesen más kommunikációra van szükséged mint annak, aki Budapest belvárosában egy mindenmentes éttermet csinál.

Ha szeretnéd, hogy mi kezeljük az online media kampányaidat, megjelenésed, akkor lépj velünk kapcsolatba. Kérj egy ingyenes konzultációt. Üljünk le beszéljük át a kérdéseket és nézzük meg tudnánk-e együtt dolgozni.

Szeretnék egy ingyenes konzultációt kérni

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..